Interesse? Bel of App:

06 - 14 56 66 38

Mail via:

info@djedyoga.nl

Openingstijden:

Ma - Vr: 10:00 - 18:00

Opladen door rust
Bij Hatha Yoga is ontspanning een belangrijk onderdeel van de les, maar bij Restorative Yoga zoek je nog verder de ontspanning op. Het is een meditatieve yogavorm die geen inspanning vraagt. Restorative betekent herstellend, want met deze vorm van yoga herstelt het lichaam van de effecten van dagelijkse en/of chronische stress. Het is revitaliserend, omdat rust je weer doet opladen!

Activeert zelfherstellend vermogen
Veel liggende houdingen uit de Hatha Yoga doe je ook in Restorative Yoga (RY), maar het grote verschil is dat bij RY je lichaam volledig ondersteund is door bolsters, kussens en dekens. Hierdoor wordt je uitgenodigd spierspanning los te laten en diep te ontspannen. Het is een makkelijke overgave aan het niets doen, zodat vanuit rust de ontspanningsreactie, de ‘Relaxation Response’ (dr. H. Benson), en daarmee het zelfherstellend vermogen van het lichaam wordt geactiveerd.

Van ‘doe-modus’ naar ‘ZIJN-modus’
In RY houd je de houdingen langer aan dan in de Hatha les, soms wel 20 minuten, zodat je van de ‘doe-modus’ kunt overschakelen naar de ‘ZIJN-modus’. De hele les is gericht op het ontspannen van het lichaam en het verstillen van de geest, waarbij de focus ligt op adem- en lichaamsbewustwording. Door middel van het richten van de aandacht en de adem ruimte creëren in gebieden waar spanning voelbaar is. De beoefening  van mindfulness en meditatie vormen de rode draad tijdens de lessen.

Voor wie?
Deze yogavorm is uiterst geschikt voor:

  • Wie tijd voor zichzelf wil maken en het heerlijk vindt om te ontspannen.
  • Bij stressgerelateerde klachten.
  • Mensen met ADD e/o ADHD.
  • Vrouwen in de overgang.
  • Herstel bij blessure of ziekte.
  • Als je herstellend bent van een burn out.
  • Long COVID-patiënten.
  • Wie andere vormen van yoga te zwaar zijn.



Positieve effecten

  • Ontspanning (door de Relaxation Respons).
  • Verlaging van stresshormonen.
  • Revitaliserend, geeft energie.
  • Balanceert het zenuwstelsel.
  • Draagt bij aan herstel (activeert het zelfherstellend vermogen van het lichaam).
  • Versterkt je immuunsysteem.
  • Geeft verlichting bij chronische pijn.
  • Zorgt dat je beter in- en doorslaapt.
  • Maakt je bewust van de signalen van je lichaam: je leert voelen waar spanning zit, je leert je grenzen te verkennen, erkennen en te accepteren.
  • Verbetert de souplesse.
  • Zelfreflectie en zelfkennis, beter voor jezelf zorgen, weten wat je nodig hebt.
  • Zelfzorg, vertragen, onthaasten, compassie, verstillen van de mind.

Bronnen: Diana v.d. Gaast